Kleurrijke schilderijen van Robert Pennekamp op medium groot formaat. Ter grootte van ongeveer 1 vierkante meter, of iets groter. Olieverf en acrylverf. Gemengde technieken op linnen of canvas. Gemaakt in een eigen duidelijk herkenbare beeldtaal. Alle werken zijn uniek en origineel.
Flat Rat, 100 x 120 cm, gemengde technieken op linnen, Robert Pennekamp, 2024The time is now, 100 x 120 cm, Robert Pennekamp, gemengde technieken op canvas, 2023It is not all that glitters, 100 x 130 cm, Robert Pennekamp, gemengde technieken op canvas, 2024
Mag ik even, gemengde technieken op linnen, 120 * 100 cm, Robert Pennekamp.
Chop it, drop it, Robert Pennekamp, olieverf op linnen, 120 x 100 cm, 2010.
Shop til you drop, Robert Pennekamp, olieverf op linnen, 120 x 100 cm, 2010.Drip, Drap, Drop, Robert Pennekamp, olieverf op canvas, 120 x 100 cm, 2010.Beestachtig lekker, gemengde technieken op linnen, 120 * 100 cm, Robert Pennekamp.Heikneuter, olieverf op linnen, 120 * 100 cm, Robert Pennekamp.Nummer zoveel, olieverf op linnen, 120 x 100 cm, Robert Pennekamp, 2002Prasanti lekkerwel, olieverf op linnen, 120 x 100 cm, Robert Pennekamp, 2000.Knoeikont, Robert Pennekamp, olieverf op linnen, 120 x 100 cm, 2001Weg is weg, olieverf op linnen, 120 x 100 cm, Robert Pennekamp, 2005.Hak Gebak, gemengde technieken op linnen, 120 * 100 cm, Robert Pennekamp.Getild Paard, gemengde technieken op linnen, 120 * 100 cm, Robert PennekampBlind op je bord, gemengde technieken op linnen, 120 * 110 cm, Robert PennekampChaos, Robert Pennekamp, 150 x 100 cm, olieverf op linnen, 1993.Zag je staan lieverd, Robert Pennekamp, gemengde technieken op katoen, 50 x 70 cm, 2017.Meer vrolijk groen, gemengde technieken op doek, 100 x 120 cm, Robert Pennekamp, 2022, referentie code 456Nog meer levendig groen, gemengde technieken op doek, 100 x 120 cm, Robert Pennekamp, 2022, referentiecode 631Blok je n’m, gemengde technieken op canvas, 100 x 120 cm, Robert Pennekamp.Als het dan toch kan, Robert Pennekamp, olieverf op linnen, 80 * 100 cm, 2007.Maar ik wil ook mee, schilderij, olieverf op linnen, Robert Pennekamp, 80 x 100 cm, 2007Leuk voor jou, olieverf op linnen, 80 x 100 cm, 2007, Robert Pennekamp.Hebbes, olieverf schilderij, 120 x 100 cm, Robert PennekampHardop Opnieuw, Robert Pennekamp, gemengde technieken op katoen, 50 x 70 cm, 2016.
Eigen stijl, een herkenbare beeldtaal
Gelukkig Wel, gemengde technieken op canvas, 100 x 80 cm, Robert PennekampKanje Oranje Franje, gemengde technieken op doek, 75 x 75 cm, Robert Pennekamp, 2018Wachte, schilderij, olieverf op doek, 120 x 100 cm, Robert PennekampBeest in blauw, schilderij, gemengde technieken op doek, 100 x 100 cm, Robert PennekampGearrr, olieverf op linnen, 120 x 100 cm, Robert PennekampHelp, schilderij, 120 x 100 cm, Robert PennekampNu, olieverf op canvas, 100 x 120 cm, Robert Pennekamp, 2001.Karig K op je K, 120 x 100 cm, gemengde techieken op canvas, Robert Pennekamp, 1999Vreet je op, olieverf op linnen, 120 x 100 cm, Robert PennekampWopo, Robert Pennekamp, olieverf op linnen, 120 x 100 cm, 2000.Graag weer, olieverf op linnen, 100 x 120 cm, Robert PennekampVrolijk Genoegen, olieverf op doek, 100 x 120 cm, Robert PennekampVier Maal Graag, schilderij, olieverf op doek, Robert Pennekamp.
Met abstracte, figuratieve en cartoon-achtige elementen.
De schilderijen zijn vaak kleurrijk. De doeken zijn abstract met figuratieve elementen. Soms zitten er cartoon of strip achtige elementen in. Meestal wordt de stijl abstract expressief, post expressionisme of abstract expressionisme genoemd. Zelf heb ik het nooit zo ingedeeld, maar als het dan toch ingedeeld zou moeten worden, lijkt het daar het meeste op.
Intuïtie, gevoel en zoekplaatjes
Laag over laag ontstaat het. Van te voren weet ik niet wat het eind resultaat zal zijn, of waar het naar toe gaat. Het heeft dus iets van een zoektocht of proces. Ik heb dus niet vooraf een beeld in mijn hoofd wat het gaat worden. Het ontstaat. Meestal worden er geen schetsen gemaakt van te voren. Inspiratie en experiment zijn belangrijk. Er ontstaat wat, waarop gereageerd wordt. Het is een soort van gesprek tussen de kunstenaar en het schilderij.
Wanneer is het schilderij klaar of af?
Het schilderij is af als het zover is. Als ik niet tevreden ben, kan het een hele tijd duren voordat het af is. Criterium voor het klaar en af zijn is dat het schilderij blijft inspireren, ook na jaren. Er trots op zijn en iets teweeg brengen, zodat het spannend en bijzonder blijft. Meestal zit er ook een bepaalde energie in, een bovennatuurlijke kracht. Het is een andere taal. Een taal uit een andere dimensie. Het kan zijn dat je er meer in gaat ontdekken en er andere gedachten bij krijgt door er langer naar te kijken. Het kan zijn dat het als een zoekplaatje gaat werken, waarin steeds meer te ontdekken valt.